Mental trening for idrettsmenn/kvinner

Sport er ikke bare en fysisk aktivitet. Langt ifra. Hadde det bare vært å sette på seg skiene og trene på stadig lenger distanser, hadde OL vært kjedelig. Hadde boksere blitt plukket opp rett fra gata, hadde WBA vært en krigssone.

Mental trening er det som skiller sportentusiaster fra idrettsfolk. Det er kunsten å holde roen når kroppen spyr ut adrenalin. Det er kunsten å holde seg på beina når man vil falle. Mental trening hjelper idrettsfolk med å holde konsentrasjonen, kalkulere avstand, fart, kroppsbygning og omgivelser. Ikke la hodet ta over styringa. Kroppen vil aldri kunne fungere på autopilot. I de varmeste situasjonene må man holde hodet kaldt. Teknikkene er mange, de fleste holdes hemmelig av idrettstrenere og profesjonelle lærere. Bøker kan hjelpe en langt på vei for å finne frem til sine sperrer og utforske en verden bak målet.

organic-food

Mat, drikke og personlig utvikling er de viktigste delene av mental trening. Man må finne balansen mellom kropp og sjel. Kropp og sjel må bli venner, de må stole på hverandre. De må hjelpe hverandre fremover når det er vanskelig. De må kunne bruke hverandres råd i perfekt samsvar med omgivelsene. Mental trening skiller hobbyjoggere fra maratonløpere. Bøller fra boksere. Strandliggere fra svømmere.