Spis og tren riktig – bra for psyken

Det er ikke bare kroppen som har godt av trening. Når man trener, blir man også i bedre humør. Mange studier har bekreftet at trening er bra for psyken, og at folk som er deprimerte kan bli betydelig bedre dersom de trener og får frisk luft.

Kostholdet er også viktig. Man må få i seg de rette næringsstoffene. Mangel på enkelte vitaminer og mineraler kan faktisk forverre depresjoner. Det som kalles vinterdepresjon henger ofte sammen med mangel på lys, mangel på frisk luft og mangel på vitaminer. Med litt aktivitet ute i frisk luft hver dag, øker man blodsirkulasjonen, man får frisk luft og dagslys og man blir i generelt bedre form.

Det er altså viktig å trene fysisk dersom man vil ha det bra psykisk. Man kan trene på mange måter. En joggetur er et fint alternativ, men en rask spasertur er nesten like effektiv. Lagsport er både sosialt og morsomt, og man trener hele kroppen samtidig. Andre fine treningsformer er yoga, sykling og dansing. Treningen må selvsagt kombineres med rett kosthold, slik at man får i seg alle de næringsstoffene man trenger. Ulike vitaminer og mineraler er viktige. Dersom man ikke får i seg alt man trenger gjennom kroppen, kan man ta vitamintabletter i tillegg. Hvis man vil gå ned i vekt, man kan også få hjelp av Swiss Clinics diettkapsler. Disse kapslene kan være bra for den som vil komme raskt i gang med vektreduksjon og nå en sunnere vekt.

Med god kombinasjon av trening og riktig kosthold, kan man forebygge og behandle psykiske plager. Trening og kosthold alene er ikke alltid nok, men forskning viser at trening er sunt både for kropp og sinn. Trening frigir endorfiner, som gjør at man føler seg gladere, og trening øker kroppens oksygenopptak.